18 Mayıs 2018 Cuma

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ ANAHTAR KAVRAMLAR


ÖYT GENEL TEKRAR
ÖĞRETİM İLKELERİ
ANAHTAR KELİMELER
Açıklık
·     Konuşma dilinin açık net anlaşılır olması, araç - gereç kullanarak açık anlaşılır hale getirme
Hayatilik
·     Sınıfta öğrenilen bilgilerin günlük yaşamda kullanılması, öğrenilen bilgileri transfer etme,
Öğrenciye Görelilik
·     Öğrencinin ilgi ve ihtiyaçları, öğrencinin hazırbulunuşluk düzeyi, öğrencinin gelişimsel özellikleri
Hedefe Görelilik
·     Öğrenme-öğretme sürecinin hedef davranışlar kazandırmaya dönük olması, hedefe uygun yöntem teknik kullanma
Yakından Uzağa
·     İlçemiz, ilimiz, bölgemiz, yurdumuz
·     Çevre öğrenme sürecinde etkin olarak işe koşulmalıdır.
Somuttan Soyuta

·     Öğretmenin nesneleri önce parmaklarını kullanarak saymalarını sağlaması sonra bu sayma işlemini öğrencinin zihinde yapmaya başlaması,
Güncellik
·     Öğrencilerden akşam izledikleri haberlerden önemli gördüklerini paylaşmalarını isteme
MODEL / YAKLAŞIM/ KURAMLAR
ANAHTAR KAVRAMLARI
Çoklu Zeka
·     Sadece matematikte değil, dilde, müzikte, sporda, dansta, iletişimde, resimde kendini geliştirenlerde zekidir. Farklı yöntem ve teknik kullanmaya özen gösterme
Özedönük/İçsel Zeka
·     Bireyin kendini duyma ve anlamasıyla ilgili bilişsel yeteneği
·     Kim olduğu, hangi duyguları neden hissettiği, olumlu-olumsuz yanlarını itiraf edebilme yalnız kalmayı tercih etme, kendine güvenme (öze dönük)
Görsel/Uzamsal Zeka
·     Denizcilerin, pilotların, heykeltıraşların ve mimarların ihtiyacı olan üç boyutlu düşünme yetisi,Harita okuma, ressam olmaya istekli olma, grafik okuma
Dogacı Zeka
·     Canlılarla ilgili kitap okumayı sevme, açık ortamlarda yürüyüş yapmadan hoşlanma (doğacı),
Mantıksal Zeka
·     Problem çözme, analiz etme,Hipotez kurma
Sosyal Zeka
·     Politikacı, öğretmen, lider, psikolog, kişiler arası ilişki,
Probleme Dayalı Öğrenme
·     Öğrencilerin bilgi toplamada aktif olarak rol alması
·     Öğrencilerin problemin çözümünde bireysel ya da grup içince sorumluluk alması
·     Bilimsel problem çözme
·     Uygulama basamağı
·     Öğrenme seneryosu, gerçek yaşam problemleri, yaratıcı çözüm yolları, çok yönlü düşünme, hem ürün hem süreç önemli, öğretmen ve öğrenci birlikte öğrenir, eğitim programı esnektir
Proje Tabanlı Öğrenme
·     Öğrencileri küçük gruplara ayırma
·     Bilgi toplama, toplanan bilgileri belli plana göre sınıfa sunma
·     Gazete, sergi, drama, pano hazırlama
·     Hem bireysel hem de grubun ortak ürününe bakarak değerlendirme
·     Somut ürün, keşfettiği bilgileri düzenleyerek sunma
·     Disiplinler arası ilişki
·     Günlük hayata ve ihtiyaçlara uygun olma, birden fazla ders ya da konu alanını bütünleştirme, öğrencileri farklı kaynaklardan araştırma yapmaya yönlendirme, öğrencilerden sorunu belirlemelerini, veri toplamalarını, verileri değerlendirmelerini, rapor yazıp sunmalarını isteme, bilimsel süreç becerilerini kullanma, gerçek yaşam durumlarını test etme, ortaya çıkan ürünleri sunma,araştırma ve denemeler yapma,
Programlı Öğretim
Davranışçı yaklaşım, davranışçı yaklaşımın pekiştirme ilkeleri, Skınner, bilgi parçalarını adım adım düzenleme, anında dönüt düzeltme, bireysel hız, aşamalı ilerleme, etkin katılım,
Tam Öğrenme
·     Öğrencinin derse ilgisi, tutumu, dersi öğrenip öğrenemeyeceğine ilişkin görüşü, öğrenme ürünü
·     Ek süre içinde öncekinden farklı bir yöntemle yapılan öğretim
·     Geribildirim, tamamlayıcı öğretim, etkin katılım, ipucu, pekiştireç, bilişsel giriş davranışı, öğrencinin ihtiyacı kadar süre, bir ünite öğrenilmeden bir başka üniteye geçmeme, öğrencilerin ön koşul davranışlarını belirleme, izleme testi, bilişsel giriş testi hazırlama, öğrencilerin tamamının aktif katılımını sağlayıcı etkinlik,
Yapılandırmacılık
·     Öğrencileri buluşa yöneltecek soru sorma, öğrencilere somut yaşantılar kazandırma, aktif katılım, birincil kaynakların kullanılması, öğrenciye deneyim kazandırma, öğretmen rehber, öğrenciyle birlikte öğrenme, öğrencileri işbirliği içinde çalışmaya yöneltme, öğrencilerin bilgiyi keşfetmelerine yardımcı olma, bilişsel etkinlikler içinde öğrenilen yeni bilgiler eski öğrenilen bilgilerle birlikte yorumlanır, genişletilir ve sentezlenir. Öğrenenin bilgiyi yapılandırmasına, oluşturmasına, üretmesine, yorumlamasına, geliştirmesine fırsat verme. Ön bilgilerle yeni bilgileri ilişkilendirerek bilgiyi anlamlandırma
İşbirliğine Dayalı Öğretim
·     Grup üyeleri arasında dayanışmanın artması, etkili iletişim becerisi,
·     Ortak ürün ya da grup ödülü, olumlu bağımlılık, eşit başarı fırsatı, bireysel değerlendirebilirlik, yüz yüze etkileşim, görev paylaşımı ve dayanışma, liderlik paylaşılmıştır, sosyal becerilerin geliştirilmesi önemlidir, birlikte öğrenme, sürecin değerlendirilmesi, heterojen grup
Aktif Öğrenme
·     Öğrenmeyi öğrenme olanağı sağlama, derslerde katılımcı ve enerjik olma, kendi çalışmalarını yönetebilecekleri öz denetime sahip olma,
Gagne/ Zihinsel Beceri
·     Kareyle dikdörtgeni ayırt etme
İşbirlikli Öğrenme/Karşılıklı Sorgulama
·     Grup üyelerinin birbirine konuyla ilgili soru sormaları ve cevap vermeleri, öğrencilere ……..siz neler yapardınız?.........benzerlik ve farklılıklar nelerdir? gibi sorular sorma ve derin düşünmeye yönlendirme
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ
ANAHTAR KAVRAMLAR
Sunuş Stratejisi
·     Öğrencileri neler öğrenecekleri konusunda bilgilendirme, anlatımı jest ve mimiklerle destekleme, anlamlı öğrenme, Ausubel, ön organize ediciler, soyut düşünme, önce genel ilkelerin verilmesi daha sonra ayrıntılar üzerinde durulması,kavram haritası kullanma
Buluş Stratejisi
·     Sınıf içi etkinliklere katılan öğrencilerin olumlu davranışlarını pekiştirme, aktif katılımı sağlama, merak uyandırma, öğrencilerin önceki deneyimlerinin temel alınması, öğretmen rehber, örneklerden genellemelere ulaşma, örnekler önemli yer tutar, öğrencilerin zıt örnekler vermesi, öğretmenin örnek olmayan durumları vermesi, öğrencilerin ek örnek vermesi,
Araştırma-İnceleme
J. Dewey, bireysel ve gruplar halinde çeşitli problemler üzerinde çalışma, problemin geçici çözüm yollarını bulma, veri toplama, çözüm yolları üretme, bilimsel problem çözme basamakları,
ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
ANAHTAR KAVRAMLAR
Gösterip Yaptırma
·     Pergel kullanmayı öğreten bir öğretmen psikomotor alandaki öğrenmelerini gerçekleştirmek amacıyla…, yönergeleri izleyerek origami yoluyla gemi, çiçek, uçak yaptırma…, aktif katılımı sağlama, öğrencilerin gerçeğe yakın ürün ortaya çıkarabilmesi, psikomotor becerileri geliştirme
·     Halk danslarını öğretmek isteyen öğretmenin, öğretmek istediği becerileri önce kolaydan zora kendisinin göstermesi, sonra istenilen beceriyi kazanması için yeterli zaman ve tekrar etme şansı verilmesi
Münazara
·     Tez anti tez içeren konularda mantık yürüterek, tezler, olaylar, istatistiki bilgilerle farklı görüşlerin savunulması….,bir jüri karşısında tartışma…, argümantasyon, kazanan  kaybeden, inanmadığı görüşü savunma,
Problem Çözme
·     problem çözme basamaklarının doğru sıralanışı…,
Örnek Olay
·     yaşanmış, yaşanma olasılığı bulunan, sorun niteliği taşıyan olaylara öğrenci katılımıyla çözüm yolları üretme temeline dayanır.
·     Öğrencilerin eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey beceriler geliştirmesini kolaylaştır.
·     Sosyal bilgiler alanında en çok kullanılan yöntem,
·     Grupların kendilerine verilen metinde geçen olumsuzlukları tartışarak belirlemelerini, çözüm yolları önermelerini ve olmasını önerdikleri biçimde metni yeniden yazmalarını isteme
·     Yaşanmış ya da yaşanabilecek problemlere çözüm üretme
·     Problem durumunun sınıf ortamına getirilerek analiz edilmesi, tartışılması, olayın yeniden yazılması
·     Buluş stratejisi, kavrama basamağı, video izletme
Benzetim
·     Deprem sırasında neler yapılması gerektiğini öğretmek, sanal ortamda deneyim kazanma, pekiştirme, dönüt-düzeltme, gerçek deneyimin tehlikeli ve pahalı olması
Vızıltı grupları
·     Öğrencilere film izletme ve sınıfı 4lü gruplar yaparak her öğrenciye 4 dk konuşma süresi verme
Panel
·     Bir konunun değişik boyutlarda tartışılması, bir masa başında samimi havada tartışma, tartışma sonunda soru-cevap,
Kollegyum
·     Uzman grup, öğrenci grubu, uzman ve öğrenci grubu dışındaki diğer öğrencilerin dinleyici olarak sürece katılması, her iki grubun sunumunu tamamladıktan sonra dinleyici öğrencilerin soru sorması…,
Zıt Panel
·     İki grup, bir grubun soru hazırlaması, diğer grubun muhtemel soruların cevaplarını hazırlaması, sınıfı iki grup yapma ve kartlardaki trafik işaretlerin anlamını karşılıklı olarak birbirine sorma
Forum
·     Belli konuda uzman kişilerin dinleyicileri bilgilendirmesi, kısa bilgilendirme sonrası soru cevap uygulaması, konuya ilişkin karar alma ve duyurma, iletişim uzmanlarını sınıfa çağırma, uzmanların görüşleriniz başkan eşliğinde açıklaması ve sürece öğrencilerin sorduğu sorularla katılması
Sempozyum
·     Bilimsel ve akademik çalışma, bildiri yayınlama, uzmanların belli bir konuda yaptığı seri konuşma, sempozyum üyelerinin kendi arasında tartışması ve birbirlerinin sorularına karşılıklı cevap verebilme.
Soru Cevap
·     Öğrenilen bilgileri pekiştirme, konu tekrarı, aktif katılım,
Açık oturum
·     Toplumun her kesiminden konuşmacı, başkandan söz hakkı alarak konuşma, bir kişinin birden fazla konuşma hakkına sahip olmasını bekleme
Beyin Fırtınası
Kısa sürede çok sayıda fikir üretme, yaratıcılığı geliştirmek, özgün ve yaratıcı fikir, önerileri aklına geldiği şekliyle söyleme, çok sayıda fikri tahtaya listeleme, öğrencilerin görüşlerini mantık sürecinden geçirmeden söylemeleri, çok sayıda ilginç fikrin kısa sürede toplanması,
Bireyselleştirilmiş Öğretim
Homojen grup, öğretimin her öğrencinin yetenek düzeyine uygun olması, bireye uygun yöntem teknik kullanma, öğrenci merkezli olma, öğretim sürecine rehberlik etme
Benzetim
Yazılım programı, gerçek deneyimin tehlikeli ve pahalı olması, beceri eğitimi, deneyim, dönüt-düzeltme, pekiştireç, ilk denemenin gerçek ortamda yapılması halinde riskler olması, ortamın gerçeği temsil etmesi, ürün ve sürecin değerlendirilmesi, deprem tatbikatı yaptırma, sanal savaş ortamları oluşturma, savaş anında neler yapılması gerektiğine ilişkin bilgi ve beceri kazanmaları için eğitim verme, direksiyon eğitimi vermek için en uygun yöntem
Yaratıcı Dramı
Öğrencilerin olmayan yeni bir şey üretmelerini geliştirmek, öğrencilerin hayal ettiği dünyayı oluşturmalarını, bilgileri daha çok oyunla öğrenmelerini, öğrencilerin kendilerini ifade etmelerini sağlayan, dogaçlama, spontan, yaratıcılık, bireysel olarak canlandırma, oyun oynatma, ikili canlandırma, bu durumu öğrencilerin istedikleri gibi canlandırmaları, özgün düşünme, senaryo ve görevler önceden verilmez,                            
Rol Oynama
Empati, görev ve rollerin önceden verilmesi, öğrencinin kendi kimliğinden çıkarak başkasının kimliğine bürünmesi,

Konuşma Halkası
Empati, tartışmaya katılmak için gönüllü öğrenci seçme, öğrencilerin birbirini görecek şekilde oturması, öğrencilerin konuya ilişkin görüşlerini sırasıyla söylemesi, söz almak istemeyene saygı duyma, tartışmaya katılmayan öğrenciler dinleyicidir, konuşmak istemeyen öğrencinin pas hakkını kullanması, iletişim empati ve karar becerilerini geliştirme, sınıfı daire şeklinde oturtma, film izletme, öğrenciye bayrak verme ve bayrağı alan öğrencinin konu ile ilgili düşüncesini açıklaması
Altı Şapka
Farklı bakış açısıyla konuyu irdeleme, kararın getirilerini ve tehlikelerini bilme, yaratıcılığı geliştirme, farklı seçenek oluşturma, yaratıcı, yansıtıcı, eleştirel analitik düşünce, duruma eleştirel bakılabildiği gibi duygusal açıdan da bakılarak çarpıcı yaklaşımlarda bulunma, çalışmanın sonunda tüm bakış açıları değerlendirilerek analiz yapılması, konuya ilişkin son görüşlerin bildirilmesi, düşüncesini şapkasının rengine göre şekillendirme, tarafsız, olumlu olumsuz yönleriyle düşünme, farklı fikirleri empatik olarak değerlendirme,
Mikro Öğretim
Öğretmen adaylarının eğitimi, hazırlanan dersin plana uygun olarak videoya kaydedilmesi, video kayıtlarının bir öğretim elamanıyla değerlendirilmesi, öğretmen adayına dönüt-düzeltme verilmesi, rehber öğretmenin anlatılan dersi yeterli görmemesi durumunda yeniden hazırlanarak video kayıtlarının tekrar tutulması, öğret yeniden öğret, öğretmen adaylarına deneyim ve kişilik kazandırma, örnek dersin görüntülü kayıt edilmesini sağlama, Öğret-uygulat-düzelt-yeniden uygulat ilkesine dayanan,
İstasyon 
Öğrenci merkezli, öğrencilerde işbirliği, yaratıcılık, başlanmış işe katkı getirme, başlanmış iş bitirme, katılımdan keyif alma, kurallara uyma, iletişim becerisi geliştirme, özel yetenekleri ortaya çıkarma, üretme, çekingen öğrencilerin sürece aktif katılımı, düşünme becerileri ve yaratıcılığı geliştirme
Görüş Geliştirme
Zıtlık ve çelişki içeren önermeler, bütün sınıfın aktif katılımını gerektiren, katılımcılarda hoşgörü, katlanma, konuşma, dinleme ve değişmeye açıklık becerileri geliştiren, dersin tüm öğrencilerin katılımıyla ayakta işlenmesi, kendi görüşünü başkasının görüşünden yararlanarak geliştirme ya da değiştirme, yansıtıcı düşünce, kendini ifade edebilme becerisi, demokratik tutum kazanma, beş farklı görüş, bütün öğrencilerin tartışmaya katılması, düşüncelerini gerekçeleriyle açıklama, başkalarının düşüncesine saygı, kanıt bulma, kendi düşüncesini savunma,
DÜŞÜNME BECERİSİ
TEMEL KAVRAMLAR
Yaratıcı Düşünme
·     Geniş hayal gücü, özgünlük, orjinallik, sentez, işleve takılmama, mental set/kurgu, kendine özgü ürün tasarlama,
Eleştirel Düşünce
·     Farklı görüşleri irdeleme, farklı bakış açısı, farklı açılardan muhakeme yapma, kanıtlara dayanma,
Yansıtıcı Düşünme
·     Geçmiş deneyimlerden ders çıkarma, transfer, kendini aynada görme, yaptığı seçimlerin sorumluluğunu üstlenme, kendi deneyimleriyle bilgi edinme, bu bilgileri paylaşma ve yeni etkileşimlere aktarma
KAVRAM ÖĞRETİMİ
TEMEL KAVRAMLAR
Kavram Haritası
Kavramlar arası ilişkiyi öğretmek, öğrenmelerin anlamlı ve kalıcı hale gelmesi, iki boyutlu şema, bağlantılar içerir, bir içeriğin öğretiminde, özetlenmesinde kullanma. Öğretimin her kademesinde kullanma, ön bilgilerle yeni kavramların bütünleştirilmesi, kavram yanılgılarını belirleme ve giderme, dersin her aşamasında kullanabilme, dersin değerlendirme aşamasında kullanma, işlenen konunun bütün halinde görülmesini sağlama
Kavramsal Karikatür
·     Öğrencilerin kavram yanılgılarını ortaya çıkarmak ve gidermek, öğrencilerin konuya odaklanmalarını sağlamak, tartışma ortamı yaratmak, öğrencilerin kendi düşüncelerini sorgulamalarını sağlamak
Zihin Haritası
·     Öğrencilerin akıllarına il geleni söyleme, beyin fırtınasının planlı olarak kağıda dökülmesi, kısa cümlelerin ana soru etrafına daire şeklinde yazılması, hep birlikte fikirlerin değerlendirilmesi, küreseldir, özneldir,
Balık Kılçığı
Belli bir sorunun olası nedenlerini belirleme, ayrıntılı bir neden sonuç ilişkisi çıkarma, sorun ifadesinin bir kutucuğun içine yazılması, neden alt nedenlerin belirlenmesi, problemin çözüm yolunu göstermez, probleme çözüm önermez, İshikawa, analitik yaklaşım, ödev yapmamanın neden ve sonuçlarını gösterme
ÖĞRENME STİLLERİ
TEMEL KAVRAMLAR
Kolb/ Yansıtıcı Gözlem
·     Dikkatlice düşünme, sezgi yoluyla çok iyi anlayan, öğrendiklerinin özünü kavrayarak “ne” sorusundan çok “nasıl” ve “neden” sorusuna yanıt arama
Kolb/ Aktif yaşantı
·     Yaparak yaşayarak öğrenme


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  TERKEDİLMİŞ ÇARESİZLİK YA DA DEĞİŞKEN ORANLI PEKİŞTİRİLMİŞ AŞK Duyusal gelişimimin fevkinde sevdim seni, Bireysel farklılıklarınla mahvett...