ÖYT GENEL TEKRAR
ÖĞRETİM İLKELERİ
|
ANAHTAR KELİMELER
|
Açıklık
|
· Konuşma dilinin açık net anlaşılır olması, araç -
gereç kullanarak açık anlaşılır hale getirme
|
Hayatilik
|
· Sınıfta öğrenilen bilgilerin günlük yaşamda
kullanılması, öğrenilen bilgileri transfer etme,
|
Öğrenciye Görelilik
|
· Öğrencinin ilgi ve ihtiyaçları, öğrencinin
hazırbulunuşluk düzeyi, öğrencinin gelişimsel özellikleri
|
Hedefe Görelilik
|
· Öğrenme-öğretme sürecinin hedef davranışlar
kazandırmaya dönük olması, hedefe uygun yöntem teknik kullanma
|
Yakından Uzağa
|
· İlçemiz, ilimiz, bölgemiz, yurdumuz
· Çevre öğrenme sürecinde etkin olarak işe
koşulmalıdır.
|
Somuttan Soyuta
|
· Öğretmenin nesneleri önce parmaklarını kullanarak
saymalarını sağlaması sonra bu sayma işlemini öğrencinin zihinde yapmaya
başlaması,
|
Güncellik
|
· Öğrencilerden akşam
izledikleri haberlerden önemli gördüklerini paylaşmalarını isteme
|
MODEL / YAKLAŞIM/
KURAMLAR
|
ANAHTAR
KAVRAMLARI
|
Çoklu Zeka
|
· Sadece matematikte değil, dilde, müzikte, sporda,
dansta, iletişimde, resimde kendini geliştirenlerde zekidir. Farklı yöntem ve
teknik kullanmaya özen gösterme
|
Özedönük/İçsel Zeka
|
· Bireyin kendini duyma ve anlamasıyla ilgili bilişsel
yeteneği
· Kim olduğu, hangi duyguları neden hissettiği,
olumlu-olumsuz yanlarını itiraf edebilme yalnız kalmayı tercih etme, kendine
güvenme (öze dönük)
|
Görsel/Uzamsal Zeka
|
· Denizcilerin, pilotların, heykeltıraşların ve
mimarların ihtiyacı olan üç boyutlu düşünme yetisi,Harita okuma, ressam
olmaya istekli olma, grafik okuma
|
Dogacı Zeka
|
· Canlılarla ilgili kitap okumayı sevme, açık
ortamlarda yürüyüş yapmadan hoşlanma (doğacı),
|
Mantıksal Zeka
|
· Problem çözme, analiz etme,Hipotez kurma
|
Sosyal Zeka
|
· Politikacı, öğretmen, lider, psikolog, kişiler arası
ilişki,
|
Probleme Dayalı Öğrenme
|
· Öğrencilerin bilgi toplamada aktif olarak rol alması
· Öğrencilerin problemin çözümünde bireysel ya da grup
içince sorumluluk alması
· Bilimsel problem çözme
· Uygulama basamağı
· Öğrenme seneryosu, gerçek yaşam problemleri,
yaratıcı çözüm yolları, çok yönlü düşünme, hem ürün hem süreç önemli,
öğretmen ve öğrenci birlikte öğrenir, eğitim programı esnektir
|
Proje Tabanlı Öğrenme
|
· Öğrencileri küçük gruplara ayırma
· Bilgi toplama, toplanan bilgileri belli plana göre
sınıfa sunma
· Gazete, sergi, drama, pano hazırlama
· Hem bireysel hem de grubun ortak ürününe bakarak değerlendirme
· Somut ürün, keşfettiği bilgileri düzenleyerek sunma
· Disiplinler arası ilişki
· Günlük hayata ve ihtiyaçlara uygun olma, birden
fazla ders ya da konu alanını bütünleştirme, öğrencileri farklı kaynaklardan
araştırma yapmaya yönlendirme, öğrencilerden sorunu belirlemelerini, veri
toplamalarını, verileri değerlendirmelerini, rapor yazıp sunmalarını isteme,
bilimsel süreç becerilerini kullanma, gerçek yaşam durumlarını test etme,
ortaya çıkan ürünleri sunma,araştırma ve denemeler yapma,
|
Programlı Öğretim
|
Davranışçı yaklaşım, davranışçı yaklaşımın
pekiştirme ilkeleri, Skınner, bilgi parçalarını adım adım düzenleme, anında
dönüt düzeltme, bireysel hız, aşamalı ilerleme, etkin katılım,
|
Tam Öğrenme
|
· Öğrencinin derse ilgisi, tutumu, dersi öğrenip
öğrenemeyeceğine ilişkin görüşü, öğrenme ürünü
· Ek süre içinde öncekinden farklı bir yöntemle
yapılan öğretim
· Geribildirim, tamamlayıcı öğretim, etkin katılım,
ipucu, pekiştireç, bilişsel giriş davranışı, öğrencinin ihtiyacı kadar süre,
bir ünite öğrenilmeden bir başka üniteye geçmeme, öğrencilerin ön koşul
davranışlarını belirleme, izleme testi, bilişsel giriş testi hazırlama,
öğrencilerin tamamının aktif katılımını sağlayıcı etkinlik,
|
Yapılandırmacılık
|
· Öğrencileri buluşa yöneltecek soru sorma,
öğrencilere somut yaşantılar kazandırma, aktif katılım, birincil kaynakların
kullanılması, öğrenciye deneyim kazandırma, öğretmen rehber, öğrenciyle
birlikte öğrenme, öğrencileri işbirliği içinde çalışmaya yöneltme,
öğrencilerin bilgiyi keşfetmelerine yardımcı olma, bilişsel etkinlikler
içinde öğrenilen yeni bilgiler eski öğrenilen bilgilerle birlikte yorumlanır,
genişletilir ve sentezlenir. Öğrenenin bilgiyi yapılandırmasına,
oluşturmasına, üretmesine, yorumlamasına, geliştirmesine fırsat verme. Ön
bilgilerle yeni bilgileri ilişkilendirerek bilgiyi anlamlandırma
|
İşbirliğine Dayalı Öğretim
|
· Grup üyeleri arasında dayanışmanın artması, etkili
iletişim becerisi,
· Ortak ürün ya da grup ödülü, olumlu bağımlılık, eşit
başarı fırsatı, bireysel değerlendirebilirlik, yüz yüze etkileşim, görev
paylaşımı ve dayanışma, liderlik paylaşılmıştır, sosyal becerilerin
geliştirilmesi önemlidir, birlikte öğrenme, sürecin değerlendirilmesi, heterojen
grup
|
Aktif Öğrenme
|
· Öğrenmeyi öğrenme olanağı sağlama, derslerde
katılımcı ve enerjik olma, kendi çalışmalarını yönetebilecekleri öz denetime
sahip olma,
|
Gagne/ Zihinsel Beceri
|
· Kareyle dikdörtgeni ayırt etme
|
İşbirlikli Öğrenme/Karşılıklı Sorgulama
|
· Grup üyelerinin birbirine konuyla ilgili soru
sormaları ve cevap vermeleri, öğrencilere ……..siz neler yapardınız?.........benzerlik
ve farklılıklar nelerdir? gibi sorular sorma ve derin düşünmeye yönlendirme
|
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ
|
ANAHTAR KAVRAMLAR
|
Sunuş Stratejisi
|
· Öğrencileri neler öğrenecekleri konusunda
bilgilendirme, anlatımı jest ve mimiklerle destekleme, anlamlı öğrenme,
Ausubel, ön organize ediciler, soyut düşünme, önce genel ilkelerin verilmesi
daha sonra ayrıntılar üzerinde durulması,kavram haritası kullanma
|
Buluş Stratejisi
|
· Sınıf içi etkinliklere katılan öğrencilerin olumlu
davranışlarını pekiştirme, aktif katılımı sağlama, merak uyandırma,
öğrencilerin önceki deneyimlerinin temel alınması, öğretmen rehber, örneklerden
genellemelere ulaşma, örnekler önemli yer tutar, öğrencilerin zıt örnekler
vermesi, öğretmenin örnek olmayan durumları vermesi, öğrencilerin ek örnek
vermesi,
|
Araştırma-İnceleme
|
J. Dewey, bireysel ve
gruplar halinde çeşitli problemler üzerinde çalışma, problemin geçici çözüm
yollarını bulma, veri toplama, çözüm yolları üretme, bilimsel problem çözme
basamakları,
|
ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ VE
TEKNİKLERİ
|
ANAHTAR KAVRAMLAR
|
Gösterip Yaptırma
|
· Pergel kullanmayı öğreten bir öğretmen psikomotor
alandaki öğrenmelerini gerçekleştirmek amacıyla…, yönergeleri izleyerek
origami yoluyla gemi, çiçek, uçak yaptırma…, aktif katılımı sağlama,
öğrencilerin gerçeğe yakın ürün ortaya çıkarabilmesi, psikomotor becerileri
geliştirme
· Halk danslarını öğretmek isteyen öğretmenin,
öğretmek istediği becerileri önce kolaydan zora kendisinin göstermesi, sonra
istenilen beceriyi kazanması için yeterli zaman ve tekrar etme şansı
verilmesi
|
Münazara
|
· Tez anti tez içeren konularda mantık yürüterek,
tezler, olaylar, istatistiki bilgilerle farklı görüşlerin savunulması….,bir
jüri karşısında tartışma…, argümantasyon, kazanan kaybeden, inanmadığı görüşü savunma,
|
Problem Çözme
|
· problem çözme basamaklarının doğru sıralanışı…,
|
Örnek Olay
|
· yaşanmış, yaşanma olasılığı bulunan, sorun niteliği
taşıyan olaylara öğrenci katılımıyla çözüm yolları üretme temeline dayanır.
· Öğrencilerin eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar
verme gibi üst düzey beceriler geliştirmesini kolaylaştır.
· Sosyal bilgiler alanında en çok kullanılan yöntem,
· Grupların kendilerine verilen metinde geçen
olumsuzlukları tartışarak belirlemelerini, çözüm yolları önermelerini ve
olmasını önerdikleri biçimde metni yeniden yazmalarını isteme
· Yaşanmış ya da yaşanabilecek problemlere çözüm
üretme
· Problem durumunun sınıf ortamına getirilerek analiz
edilmesi, tartışılması, olayın yeniden yazılması
· Buluş stratejisi, kavrama basamağı, video izletme
|
Benzetim
|
· Deprem sırasında neler yapılması gerektiğini
öğretmek, sanal ortamda deneyim kazanma, pekiştirme, dönüt-düzeltme, gerçek
deneyimin tehlikeli ve pahalı olması
|
Vızıltı grupları
|
· Öğrencilere film izletme ve sınıfı 4lü gruplar
yaparak her öğrenciye 4 dk konuşma süresi verme
|
Panel
|
· Bir konunun değişik boyutlarda tartışılması, bir
masa başında samimi havada tartışma, tartışma sonunda soru-cevap,
|
Kollegyum
|
· Uzman grup, öğrenci grubu, uzman ve öğrenci grubu
dışındaki diğer öğrencilerin dinleyici olarak sürece katılması, her iki
grubun sunumunu tamamladıktan sonra dinleyici öğrencilerin soru sorması…,
|
Zıt Panel
|
· İki grup, bir grubun soru hazırlaması, diğer grubun
muhtemel soruların cevaplarını hazırlaması, sınıfı iki grup yapma ve
kartlardaki trafik işaretlerin anlamını karşılıklı olarak birbirine sorma
|
Forum
|
· Belli konuda uzman kişilerin dinleyicileri
bilgilendirmesi, kısa bilgilendirme sonrası soru cevap uygulaması, konuya
ilişkin karar alma ve duyurma, iletişim uzmanlarını sınıfa çağırma,
uzmanların görüşleriniz başkan eşliğinde açıklaması ve sürece öğrencilerin
sorduğu sorularla katılması
|
Sempozyum
|
· Bilimsel ve akademik çalışma, bildiri yayınlama,
uzmanların belli bir konuda yaptığı seri konuşma, sempozyum üyelerinin kendi
arasında tartışması ve birbirlerinin sorularına karşılıklı cevap verebilme.
|
Soru Cevap
|
· Öğrenilen bilgileri pekiştirme, konu tekrarı, aktif
katılım,
|
Açık oturum
|
· Toplumun her kesiminden konuşmacı, başkandan söz
hakkı alarak konuşma, bir kişinin birden fazla konuşma hakkına sahip olmasını
bekleme
|
Beyin Fırtınası
|
Kısa sürede çok sayıda
fikir üretme, yaratıcılığı geliştirmek, özgün ve yaratıcı fikir, önerileri
aklına geldiği şekliyle söyleme, çok sayıda fikri tahtaya listeleme,
öğrencilerin görüşlerini mantık sürecinden geçirmeden söylemeleri, çok sayıda
ilginç fikrin kısa sürede toplanması,
|
Bireyselleştirilmiş Öğretim
|
Homojen grup, öğretimin her
öğrencinin yetenek düzeyine uygun olması, bireye uygun yöntem teknik
kullanma, öğrenci merkezli olma, öğretim sürecine rehberlik etme
|
Benzetim
|
Yazılım programı, gerçek
deneyimin tehlikeli ve pahalı olması, beceri eğitimi, deneyim,
dönüt-düzeltme, pekiştireç, ilk denemenin gerçek ortamda yapılması halinde
riskler olması, ortamın gerçeği temsil etmesi, ürün ve sürecin
değerlendirilmesi, deprem tatbikatı yaptırma, sanal savaş ortamları
oluşturma, savaş anında neler yapılması gerektiğine ilişkin bilgi ve beceri
kazanmaları için eğitim verme, direksiyon eğitimi vermek için en uygun yöntem
|
Yaratıcı Dramı
|
Öğrencilerin olmayan yeni
bir şey üretmelerini geliştirmek, öğrencilerin hayal ettiği dünyayı
oluşturmalarını, bilgileri daha çok oyunla öğrenmelerini, öğrencilerin
kendilerini ifade etmelerini sağlayan, dogaçlama, spontan, yaratıcılık,
bireysel olarak canlandırma, oyun oynatma, ikili canlandırma, bu durumu
öğrencilerin istedikleri gibi canlandırmaları, özgün düşünme, senaryo ve
görevler önceden verilmez,
|
Rol Oynama
|
Empati, görev ve rollerin
önceden verilmesi, öğrencinin kendi kimliğinden çıkarak başkasının kimliğine
bürünmesi,
|
Konuşma Halkası
|
Empati, tartışmaya katılmak
için gönüllü öğrenci seçme, öğrencilerin birbirini görecek şekilde oturması,
öğrencilerin konuya ilişkin görüşlerini sırasıyla söylemesi, söz almak
istemeyene saygı duyma, tartışmaya katılmayan öğrenciler dinleyicidir,
konuşmak istemeyen öğrencinin pas hakkını kullanması, iletişim empati ve
karar becerilerini geliştirme, sınıfı daire şeklinde oturtma, film izletme,
öğrenciye bayrak verme ve bayrağı alan öğrencinin konu ile ilgili düşüncesini
açıklaması
|
Altı Şapka
|
Farklı bakış açısıyla konuyu
irdeleme, kararın getirilerini ve tehlikelerini bilme, yaratıcılığı
geliştirme, farklı seçenek oluşturma, yaratıcı, yansıtıcı, eleştirel analitik
düşünce, duruma eleştirel bakılabildiği gibi duygusal açıdan da bakılarak
çarpıcı yaklaşımlarda bulunma, çalışmanın sonunda tüm bakış açıları
değerlendirilerek analiz yapılması, konuya ilişkin son görüşlerin
bildirilmesi, düşüncesini şapkasının rengine göre şekillendirme, tarafsız,
olumlu olumsuz yönleriyle düşünme, farklı fikirleri empatik olarak değerlendirme,
|
Mikro Öğretim
|
Öğretmen adaylarının
eğitimi, hazırlanan dersin plana uygun olarak videoya kaydedilmesi, video
kayıtlarının bir öğretim elamanıyla değerlendirilmesi, öğretmen adayına
dönüt-düzeltme verilmesi, rehber öğretmenin anlatılan dersi yeterli görmemesi
durumunda yeniden hazırlanarak video kayıtlarının tekrar tutulması, öğret
yeniden öğret, öğretmen adaylarına deneyim ve kişilik kazandırma, örnek
dersin görüntülü kayıt edilmesini sağlama, Öğret-uygulat-düzelt-yeniden
uygulat ilkesine dayanan,
|
İstasyon
|
Öğrenci merkezli,
öğrencilerde işbirliği, yaratıcılık, başlanmış işe katkı getirme, başlanmış
iş bitirme, katılımdan keyif alma, kurallara uyma, iletişim becerisi
geliştirme, özel yetenekleri ortaya çıkarma, üretme, çekingen öğrencilerin
sürece aktif katılımı, düşünme becerileri ve yaratıcılığı geliştirme
|
Görüş Geliştirme
|
Zıtlık ve çelişki içeren
önermeler, bütün sınıfın aktif katılımını gerektiren, katılımcılarda hoşgörü,
katlanma, konuşma, dinleme ve değişmeye açıklık becerileri geliştiren, dersin
tüm öğrencilerin katılımıyla ayakta işlenmesi, kendi görüşünü başkasının
görüşünden yararlanarak geliştirme ya da değiştirme, yansıtıcı düşünce,
kendini ifade edebilme becerisi, demokratik tutum kazanma, beş farklı görüş, bütün
öğrencilerin tartışmaya katılması, düşüncelerini gerekçeleriyle açıklama,
başkalarının düşüncesine saygı, kanıt bulma, kendi düşüncesini savunma,
|
DÜŞÜNME BECERİSİ
|
TEMEL KAVRAMLAR
|
Yaratıcı Düşünme
|
· Geniş hayal gücü, özgünlük, orjinallik, sentez,
işleve takılmama, mental set/kurgu, kendine özgü ürün tasarlama,
|
Eleştirel Düşünce
|
· Farklı görüşleri irdeleme, farklı bakış açısı,
farklı açılardan muhakeme yapma, kanıtlara dayanma,
|
Yansıtıcı Düşünme
|
· Geçmiş deneyimlerden ders çıkarma, transfer, kendini
aynada görme, yaptığı seçimlerin sorumluluğunu üstlenme, kendi deneyimleriyle
bilgi edinme, bu bilgileri paylaşma ve yeni etkileşimlere aktarma
|
KAVRAM ÖĞRETİMİ
|
TEMEL KAVRAMLAR
|
Kavram Haritası
|
Kavramlar
arası ilişkiyi öğretmek, öğrenmelerin anlamlı ve kalıcı hale gelmesi, iki
boyutlu şema, bağlantılar içerir, bir içeriğin öğretiminde, özetlenmesinde
kullanma. Öğretimin her kademesinde kullanma, ön bilgilerle yeni kavramların
bütünleştirilmesi, kavram yanılgılarını belirleme ve giderme, dersin her
aşamasında kullanabilme, dersin değerlendirme aşamasında kullanma, işlenen
konunun bütün halinde görülmesini sağlama
|
Kavramsal Karikatür
|
· Öğrencilerin kavram yanılgılarını ortaya çıkarmak ve
gidermek, öğrencilerin konuya odaklanmalarını sağlamak, tartışma ortamı
yaratmak, öğrencilerin kendi düşüncelerini sorgulamalarını sağlamak
|
Zihin Haritası
|
· Öğrencilerin akıllarına il geleni söyleme, beyin
fırtınasının planlı olarak kağıda dökülmesi, kısa cümlelerin ana soru
etrafına daire şeklinde yazılması, hep birlikte fikirlerin değerlendirilmesi,
küreseldir, özneldir,
|
Balık Kılçığı
|
Belli bir sorunun olası
nedenlerini belirleme, ayrıntılı bir neden sonuç ilişkisi çıkarma, sorun
ifadesinin bir kutucuğun içine yazılması, neden alt nedenlerin belirlenmesi,
problemin çözüm yolunu göstermez, probleme çözüm önermez, İshikawa, analitik
yaklaşım, ödev yapmamanın neden ve sonuçlarını gösterme
|
ÖĞRENME STİLLERİ
|
TEMEL KAVRAMLAR
|
Kolb/ Yansıtıcı Gözlem
|
· Dikkatlice düşünme, sezgi yoluyla çok iyi anlayan,
öğrendiklerinin özünü kavrayarak “ne” sorusundan çok “nasıl” ve “neden”
sorusuna yanıt arama
|
Kolb/ Aktif yaşantı
|
· Yaparak yaşayarak öğrenme
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder