TAMAMLAYICI (ALTERNATİF,
SÜREÇ TEMELLİ, TÜMEL) ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ARAÇLARI
YAPILANDIRILMIŞ GRİD (IZGARA)
|
TANILAYICI DALLANMIŞ AĞAÇ
|
KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTİ
|
||||||||||||
1.---------------?
2.---------------?
3.---------------?
4.---------------?
5.---------------?
*Çoktan
seçmeli ve eşleştirme türü testlerin alternatifidir.
*Her
sınıf kademesinde kullanılabilir.
*Cevap
anahtarı 9-12-16 kutucuktan oluşabilir.
*Her
kutucuktaki bilgi en az bir sorunun yanıtıdır. Çoktan seçmeli testlerdeki
gibi yanlış yanıt bulunmamaktadır.
*Bir
sorunun birden fazla cevabı olabilir.
*Bir
cevap birden fazla soruya yanıt olabilir.
*Şans
Başarısı oldukça düşüktür.
*Puanlama
güvenirliği yüksektir.
*Üst
düzey bilişsel becerileri ölçmede etkili değildir.
|
*Doğru/yanlış
testlerinin alternatifidir.
*Öğrencinin
bilgi ağındaki yanlış bağlantıları, yanlış stratejileri ve sonuçta yanlış
olan bilgiyi ortaya çıkarmak için kullanılır.
*Doğru
yanlış testlerinde her cümle birbirinden bağımsız iken, bu teknikte her cümle
birbiriyle bağlantılıdır.
*Sorular
genelden-özele, temelden-ayrıntıya, basitten-karmaşığa doğru hazırlanır.
*Şans
başarısı düşüktür.
*
Puanlama güvenirliği yüksektir.
*Üst
düzey bilişsel becerileri ölçmede etkili değildir.
|
*Bir
konu ile ilgili verilen temel kavramın, 30sn içerisinde öğrenci zihninde
yaptığı çağrışımların yazılmasına dayanan bir testtir.
*İşlenen
konunun en önemli 8-10 kavramı
seçilir.
*Şans
başarısı yok denecek kadar azdır.
*
Puanlama güv diğer alternatif ö.a. daha düşüktür.
*Üst
düzey bilişsel becerileri ölçmede etkili değildir.
|
PERFORMANS DEĞERLENDİRME (PERFORMANS GÖREVİ)
|
|
NEDİR
|
-Öğrencinin verilen performans görevini
gerçekleştirirken, süreçte yaptığı
çalışmaların ve sonuçta ortaya
çıkardığı ürünlerin değerlendirilmesidir.
|
GÖREV
|
-Deney tasarlama, materyal geliştirme,
resim yapma, kompozisyon yazma, bir probleme yönelik ürün tasarlayıp sunum
yapma, rapor hazırlama
|
AMAÇ
|
-Öğrencilerin bir konudaki bilgi ve
becerilerini, uygulamalar yaptırarak gelişmesini sağlamaktır.
-Öğrenilen bilgilerin gerçek ortamda
kullanılmasını sağlamaktır.
|
AVANTAJLARI
|
-Öğrencilerin üst düzey zihinsel
becerilerini, problem çözme gücünü geliştirir.
-Yaparak yaşayarak öğrenme vardır ve
öğrencilerin bilgiyi içselleştirmesini sağlar.
-Öğrencilerin bütünsel gelişimlerine
katkı sağlar.
-Öğrencilerin grupla çalışma, iletişim,
teknolojiyi kullanma gibi becerilerinin gelişmesini sağlar.
-Öğrenme
eksiklikleri belirlenebilir, anında dönüt-düzeltme verilir.
-OTANTİK değerlendirme yapılmasına
olanak sağlar.
|
PERFORMANS
GÖREVİNDE BULUNMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
|
-Gözlenebilir olmalıdır. (yapılış
aşamasının gözlenebilir olması yani süreç
değerlendirme boyutu)
-Uygulama sonucunda bir ürün ortaya
çıkmalıdır. (ürün edinilen bilginin somut kanıtıdır yani sonuç değerlendirme boyutu)
-Disiplinler arası geçişi sağlamalıdır.
(bilgilerin transfer edilmesi)
-Sosyal becerileri geliştirmelidir.
-Üst düzey düşünme süreçlerini
geliştirmelidir.
|
DEZAVANTAJLARI
|
-Puanlama güvenirlikleri standart
testlere göre çok düşüktür. (Puanlama güvenirliğini yükseltmek için rubrik kullanılır.)
-Emek, zaman ve maliyet yönünden
ekonomik değildir.
|
PORTFOLYO DEĞERLENDİRME (BİREYSEL GELİŞİM
DOSYASI/ÜRÜN DOSYASI)
|
|
NEDİR
|
-Öğrencinin bir öğrenme alanındaki
çaba, başarı ve gelişimini kanıtlayan, uzun bir zaman dilimindeki (bir dönem,
bir yıl) çalışmalarının toplandığı dosyadır.
|
NELER
YER ALIR
|
-Standart test sonuçları, projeler,
performans görevleri, inceleme raporları, makale-şiir-köşe
yazıları-resim-çizim, öz-akran değerlendirme formaları,
|
AMAÇ
|
Öğrencinin belirlenen öğretim
hedeflerine ulaştığını kendi seçtiği ürünlerle aşama-aşama göstermesi ve
kanıtlamasıdır.
|
AVANTAJLARI
|
-Öğrencinin öğrenme sürecinde
sorumluluk almasını, kendi öğrenmelerini izlemesini ve kendini değerlendirme
yeteneğine sahip olmasını sağlar.
- Öğretmene değerlendirme sürecinde
alternatifler yaratır.
-Değerlendirme sürecine öğretmen,
öğrenci ve veli katılır.
-Gelecekteki öğretmenlere bilgi sağlar,
arşiv niteliği vardır, öğrenci cv’sidir.
-Öğrencilerin bütünsel gelişimlerine
katkı sağlar.
-Öğrenme
eksikliklerinin belirlenmesi amacıyla kullanılamazlar.
-OTANTİK değerlendirme yapılmasına
olanak sağlar.
|
DEZAVANTAJLARI
|
-En büyük sınırlılığı puanlama aşamasında
bireysel ölçütler geliştirmenin zor olmasıdır.
-Puanlama güvenirliği düşüktür.
-Emek, zaman ve maliyet yönünden
ekonomik değildir.
-Kalabalık sınıflarda uygulanması
zordur.
|
|
|
NEDİR
|
-Öğrencilerin verilen ölçütler doğrultusunda
kendi çalışmalarını değerlendirmesidir.
|
AMAÇ
|
-Öğrencinin kendi güçlü ve zayıf
yönlerinin farkına varmasını, kendini tanımasını sağlamaktır.
|
|
-Öğrencinin değerlendirme sürecinde
sorumluluk alması sağlanır.
-Öğrencinin öz eleştiri becerisinin
gelişmesi sağlanır.
-Metabilişsel düşünmeyi geliştirir.
(Öğrenmeyi öğrenme)
-Elde edilen puanlar daha çok
motivasyon amacıyla kullanılmalıdır. Çünkü öğrencilerin kendi çalışmalarını
değerlendirirken yanlı davranmaları güvenirliği düşürür.
|
|
|
NEDİR
|
- Öğrencilerin verilen ölçütler
doğrultusunda birbirlerinin çalışmalarını değerlendirmesidir.
|
AMAÇ
|
-Öğrencilerin yapıcı ve olumlu eleştiri
yapabilme becerisini ve eleştiriye açık olma becerisini geliştirmektir
|
|
- Öğrencilerin değerlendirme sürecinde
sorumluluk alması sağlanır.
-Değerlendirme kültürü oluşturur.
-Demokrasi bilincinin gelişmesini
sağlar.
-Elde edilen puanlar not verme amacıyla
kullanılmamalıdır. Çünkü öğrencilerin değerlendirme yaparken yanlı
davranmaları güvenirliği düşürür.
|
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME
SÜRECİNDE KULLANILAN PUANLAMA ARAÇLARI
KONTROL LİSTESİ
|
DERECELEME ÖLÇEĞİ
|
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI (RUBRİK)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
-Değerlendirme sürecinde puanlama
güvenirliğini artırmak amacıyla kullanılır.
-Verilen bir performans görevini
öğrenci yerine getirirken, ne yaparsa – ne kadar puan alacağını gösteren ve önceden öğrenciye verilen puanlama
anahtarıdır.
-Objektif puanlamayı sağlar.
-Değerlendirme sürecindeki belirsizliği
giderir.
-Öğrenciler kendi öğrenmelerinden
sorumlu olurla ve motivasyonları artar.
-Kullanılan puanlama ölçütleri mutlaktır değişmez.
-Puanlama aşamasında öğrencilerin ilgi,
ihtiyaçları göz önünde bulundurulmaz nesneldir.
Analitik
Rubrik: Değerlendirme sürecinde
performansı oluşturan davranışlar adım adım puanlanıyorsa analitik rubriktir.
-Daha ayrıntılıdır.
Holistik
(Bütüncül) Rubrik: Değerlendirme
sürecinde performansın bütününe odaklanıp genel puanlama yapılıyorsa holistik
rubriktir.
-Daha yüzeyseldir.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
-Değerlendirme sürecinde puanlama
güvenirliğini artırmak amacıyla kullanılır.
-Bir davranışın “var” yada “yok”
olduğunu gösteren listedir.
-Davranışın ne düzeyde yapıldığı
bilgisi vermez. Davranışlardan kaç tanesine sahip olunduğunu belirtir.
-Davranışlar
arasında hiyerarşi vardır. Öncelik sonralık ilişkisiyle ilgili bilgi
verir.
-Süreç + sonuç değerlendirilir.
*Daha
çok süreç ölçmede etkilidir.
|
-Değerlendirme sürecinde puanlama
güvenirliğini artırmak amacıyla kullanılır.
-Bir davranışın ne düzeyde yapıldığını
gösteren listedir. (iyi/orta/kötü)
-Davranışların yapılma düzeyini
derecelendirir.
-Davranışlar arasında hiyerarşi yoktur.
-Süreç + sonuç değerlendirilir.
*Daha
çok sonuç ölçmede etkilidir.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder