KLASİK
ÖLÇME ARAÇLARINDA SORU YAZIMI İLE İLGİLİ DİKKAT EDİLMESI GEREKEN KURALLAR
YAZILI YOKLAMA
v Seçimlik
soru kullanılmamalıdır.
v Açık
kitap sınavı yapmaktan kaçınılmalıdır. Özellikle kullanılacak formül, tablo vb.
varsa bunlar öğrencilere basılıp dağıtılmalıdır.
v Sınavın
puanlanması için ayrıntılı bir puanlama anahtarı oluşturulmalıdır.
v Her bir
soru, bir hedef davranışı/kazanımı ölçmelidir ve birbirinden bağımsız(önkoşul
niteliği taşımayan yani sorunun çözümüne bağlı sorunun çözümüne bağlı olmaması)
çözülebilir olmalıdır.
SÖZLÜ YOKLAMA
v Sözlü
yoklamada her öğrenci ye farklı ancak aynı güçlük düzeyinde sorular sorulmalıdır.
Bunun içinde soruların ve cevap anahtarının önceden hazırlanması gerekir.
v Sözlü
yoklama yaptırırken, olumlu sınıf atmosferi yaratılmalıdır.
v Öğrencinin
verdiği yanıta göre, farklı sorular sorularak bilginin derinlemesine ölçülmesi
sağlanmalıdır.
KISA CEVAP-BOŞLUK DOLDURMA TESTLERI
v Eksik cümle
tipindeki(boşluk doldurma) sorularda bırakılan boşlukların uzunlukları
birbirine eşit olmalıdır. Çünkü boşluk uzunlukları öğrencilere yazacakları
cevap hakkında ipucu olabilir.
v Eksik
cümle tipindeki(boşluk doldurma) sorularda ideal olan boşluk sayısı 1’dir. Ama
cümle birbiriyle ilişkili birden fazla kavramı yokluyorsa, burada cümleler boşluklara
rağmen anlamlı olmalıdır.
v Boşluk
doldurma testlerinde, boşluklar cümle başında ve sonunda yer almamalıdır.
Boşluk başta olduğunda öğrenci cümleyi okuduktan sonra, cümlenin tekrar başına
dönmek zorunda kalır. Boşluk sonda olduğu zamanda '. Dır./-dir.' Gibi bir ekle
biteceğinden, bu ekler öğrenci için ipucu olabilir.
DOĞRU YANLIŞ MADDELERI
v Her
madde kesin, tek bir fikri, bilgiyi belirtmelidir. Cümlenin yarısı doğru,
yarısı yanlış bilgi içermemelidir.
v Doğru-yanlış
maddesinde "birkaç, birçok" vb. sıfatların kullanılmasından
kaçınılmalıdır. Bunlar cümlenin farklı anlamlandırılmasına yol açabilir.
v Mümkün
olduğunca olumsuz ifade kullanılmamalıdır. Özellikle çift olumsuz ifadelerden
kaçınılmalıdır.
v Eğer
bir konuda, bir kişinin görüşünden yola çıkılarak madde hazırlanıyorsa maddede
bu belirtilmelidir.
v Maddelerin
doğru ve yanlış cevap sayıları yaklaşık eşit olmalı, cevaplar belli bir
sistematik örüntü ile yerleştirilmemelidir. Böyle bir durum ipucu
oluşturacağından geçerliği olumsuz etkiler.
EŞLEŞTİRME TÜRÜ TESTLER
v Öncüller
ile seçenekler benzeşik, homojen yani aynı konudan olmalıdır.
v Eşleştirme
maddesinde öncül sayısı en az 6 en çok 15 olmalıdır.
v Seçenek
sütunu, öncül sütununda sayıca fazla olmalıdır. Bu durum şans başarısının
azalmasını sağlar.
v Cevabı
gösteren harflerin yazılacağı yer öncüllerden önce olmalıdır. Böylece
puanlamada kolaylık sağlar.
v Seçenek
sütunu alfabetik sıraya göre ya da seçenek sütununda sayılar, tarihler kullanılıyorsa
bunlarda büyüklük sırasına göre yazılmalıdır. Böylece cevaplayıcının maddeyi bir
bütün olarak algılaması ve cevabın yerini bulması kolaylaştırır.
v Eşleştirme
testlerinde düzeltme formülü kullanılmaz. Çünkü hazırlanan eşleştirme maddelerinin
her birinin seçenek sütunundaki seçenek sayısı birbirinden farklı olabilir.
v Eşleştirme
testlerinde seçenek sütununda verilen bilgilerin doğru yanıt olarak birden çok
veya hiç kullanılmamış olması şans başarısını azaltmaya yöneliktir. Fakat böyle
bir düzenleme yapıldıysa bunun mutlaka yönergede belirtilmesi gerekir.
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
v Kökü olumsuz
madde türünde, olumsuz ifadenin altı çizilmelidir.
v Kökü
eksik madde türü kullanılırken soru kökü (aslında sorulan bilginin ilk
kısmıdır) ile seçenekler(sorulan bilginin ikinci kısmıdır) gramer ve anlam
bakımından tam bir cümle oluşturmalıdır.
Genel anlamda
güvenirlik, bir testin……………..
A) üniteyi/konuyu temsil etme derecesidir.
B) kullanılış amacına hizmet etme gücüdür.
C) geleceği yordama derecesidir.
D) hatalardan, arınıklık derecesidir.
A) üniteyi/konuyu temsil etme derecesidir.
B) kullanılış amacına hizmet etme gücüdür.
C) geleceği yordama derecesidir.
D) hatalardan, arınıklık derecesidir.
v (Soru
kökü ile tam bir cümle oluşturması açısında seçenekler küçük harfle yazılır.)
v Seçeneklerin
uzunlukları birbirine yakın olmalıdır.
v Seçenekler
okuma ve algılama kolaylığı açısından özellikle sayılar, tarihler
kullanıldığında sıraya konularak oluşturulmalıdır.
v Seçeneklerde
"yukarıdakilerin hepsi/yukarıdakilerin hiçbiri" seçenekleri kullanılmamalıdır.
Özellikle "en doğru" cevabı isteyen maddelerde asla kullanılmamalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder