18 Şubat 2019 Pazartesi

Klasik Ölçme Araçlarında Soru Yazımı ile İlgili Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar


KLASİK ÖLÇME ARAÇLARINDA SORU YAZIMI İLE İLGİLİ DİKKAT EDİLMESI GEREKEN KURALLAR
YAZILI YOKLAMA
v  Seçimlik soru kullanılmamalıdır.
v  Açık kitap sınavı yapmaktan kaçınılmalıdır. Özellikle kullanılacak formül, tablo vb. varsa bunlar öğrencilere basılıp dağıtılmalıdır. 
v  Sınavın puanlanması için ayrıntılı bir puanlama anahtarı oluşturulmalıdır.
v  Her bir soru, bir hedef davranışı/kazanımı ölçmelidir ve birbirinden bağımsız(önkoşul niteliği taşımayan yani sorunun çözümüne bağlı sorunun çözümüne bağlı olmaması) çözülebilir olmalıdır.
SÖZLÜ YOKLAMA
v  Sözlü yoklamada her öğrenci ye farklı ancak aynı güçlük düzeyinde sorular sorulmalıdır. Bunun içinde soruların ve cevap anahtarının önceden hazırlanması gerekir.
v  Sözlü yoklama yaptırırken, olumlu sınıf atmosferi yaratılmalıdır.
v  Öğrencinin verdiği yanıta göre, farklı sorular sorularak bilginin derinlemesine ölçülmesi sağlanmalıdır.
KISA CEVAP-BOŞLUK DOLDURMA TESTLERI
v  Eksik cümle tipindeki(boşluk doldurma) sorularda bırakılan boşlukların uzunlukları birbirine eşit olmalıdır. Çünkü boşluk uzunlukları öğrencilere yazacakları cevap hakkında ipucu olabilir.
v  Eksik cümle tipindeki(boşluk doldurma) sorularda ideal olan boşluk sayısı 1’dir. Ama cümle birbiriyle ilişkili birden fazla kavramı yokluyorsa, burada cümleler boşluklara rağmen anlamlı olmalıdır.
v  Boşluk doldurma testlerinde, boşluklar cümle başında ve sonunda yer almamalıdır. Boşluk başta olduğunda öğrenci cümleyi okuduktan sonra, cümlenin tekrar başına dönmek zorunda kalır. Boşluk sonda olduğu zamanda '. Dır./-dir.' Gibi bir ekle biteceğinden, bu ekler öğrenci için ipucu olabilir.
DOĞRU YANLIŞ MADDELERI
v  Her madde kesin, tek bir fikri, bilgiyi belirtmelidir. Cümlenin yarısı doğru, yarısı yanlış bilgi içermemelidir.
v  Doğru-yanlış maddesinde "birkaç, birçok" vb. sıfatların kullanılmasından kaçınılmalıdır. Bunlar cümlenin farklı anlamlandırılmasına yol açabilir. 
v  Mümkün olduğunca olumsuz ifade kullanılmamalıdır. Özellikle çift olumsuz ifadelerden kaçınılmalıdır. 
v  Eğer bir konuda, bir kişinin görüşünden yola çıkılarak madde hazırlanıyorsa maddede bu belirtilmelidir.
v  Maddelerin doğru ve yanlış cevap sayıları yaklaşık eşit olmalı, cevaplar belli bir sistematik örüntü ile yerleştirilmemelidir. Böyle bir durum ipucu oluşturacağından geçerliği olumsuz etkiler.
EŞLEŞTİRME TÜRÜ TESTLER
v  Öncüller ile seçenekler benzeşik, homojen yani aynı konudan olmalıdır. 
v  Eşleştirme maddesinde öncül sayısı en az 6 en çok 15 olmalıdır.
v  Seçenek sütunu, öncül sütununda sayıca fazla olmalıdır. Bu durum şans başarısının azalmasını sağlar.
v  Cevabı gösteren harflerin yazılacağı yer öncüllerden önce olmalıdır. Böylece puanlamada kolaylık sağlar.
v  Seçenek sütunu alfabetik sıraya göre ya da seçenek sütununda sayılar, tarihler kullanılıyorsa bunlarda büyüklük sırasına göre yazılmalıdır. Böylece cevaplayıcının maddeyi bir bütün olarak algılaması ve cevabın yerini bulması kolaylaştırır.
v  Eşleştirme testlerinde düzeltme formülü kullanılmaz. Çünkü hazırlanan eşleştirme maddelerinin her birinin seçenek sütunundaki seçenek sayısı birbirinden farklı olabilir. 
v  Eşleştirme testlerinde seçenek sütununda verilen bilgilerin doğru yanıt olarak birden çok veya hiç kullanılmamış olması şans başarısını azaltmaya yöneliktir. Fakat böyle bir düzenleme yapıldıysa bunun mutlaka yönergede belirtilmesi gerekir.
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
v  Kökü olumsuz madde türünde, olumsuz ifadenin altı çizilmelidir.
v  Kökü eksik madde türü kullanılırken soru kökü (aslında sorulan bilginin ilk kısmıdır) ile seçenekler(sorulan bilginin ikinci kısmıdır) gramer ve anlam bakımından tam bir cümle oluşturmalıdır. 
        Genel anlamda güvenirlik, bir testin……………..
        A) üniteyi/konuyu temsil etme derecesidir. 
        B) kullanılış amacına hizmet etme gücüdür. 
        C) geleceği yordama derecesidir. 
        D) hatalardan, arınıklık derecesidir.
v  (Soru kökü ile tam bir cümle oluşturması açısında seçenekler küçük harfle yazılır.)
v  Seçeneklerin uzunlukları birbirine yakın olmalıdır.
v  Seçenekler okuma ve algılama kolaylığı açısından özellikle sayılar, tarihler kullanıldığında sıraya konularak oluşturulmalıdır.
v  Seçeneklerde "yukarıdakilerin hepsi/yukarıdakilerin hiçbiri" seçenekleri kullanılmamalıdır. Özellikle "en doğru" cevabı isteyen maddelerde asla kullanılmamalıdır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  TERKEDİLMİŞ ÇARESİZLİK YA DA DEĞİŞKEN ORANLI PEKİŞTİRİLMİŞ AŞK Duyusal gelişimimin fevkinde sevdim seni, Bireysel farklılıklarınla mahvett...